A gyakorlatban megjelenési formájától és a célközönségtől függően üzleti tervnek nevezhetjük az információs memorandumot, a megvalósíthatósági tanulmányt, szöveges projektbemutatót, a lehetőségvizsgálati és gazdaságossági elemzéseket is. Az üzleti terv a vállalkozás/projekt saját és/vagy más hasonló vállalkozás közelmúltbeli és jelenlegi működésének tényadatai alapján, valamint az ismert és várható gazdasági folyamatok ismeretében, a jövőbeni működésének előrejelzése, becslése. A megfelelően elkészített üzleti terv hitelessé, érthetővé és vonzóvá tesz egy befektetési lehetőséget. Nem garantálja a sikert, azonban jelentősen csökkentheti a kudarc esélyét. Az üzleti tervezés egy olyan intenzív gondolkodást igénylő és serkentő folyamat, amely közben a befektető végiggondolhatja az összes posszibilis vállalkozási szcenárió kimenetelét. Az üzleti terv tehát elsősorban egy szervező eszköz, amit arra használnak, hogy olyan üzleti célokat és stratégiákat tisztázzanak és egyszerűsítsenek le, melyek egyébként összetettnek és félelmetesnek tűnnének.